Acest site folosește cookie-uri pentru a îmbunătăți experiența de navigare. Dacă folosiți website-ul nostru, sunteți de acord cu salvarea de cookie-uri în calculatorul / dispozitivul Dvs. Pentru mai multe opțiuni cu privire la cookies, accesați secțiunea setări a browser-ului Dvs.

Ideea de afacere şi optimizarea procesului de creație

28.02.2018

Ideea de afacere şi optimizarea procesului de creație

 

Procesul creativ are loc în cinci etape, fiecare dintre ele având anumite particularități. O etapă nu este mai importantă decât alta, la fel nu este cazul ca vreuna dintre ele să fie exclusă. În funcție de stilul individual, de experiență, de caracterul inventatorului sau de situațiile obiective existente, unele etape pot să decurgă mai lent, iar altele — foarte rapid, unele perioade pot fi destul de productive, altele — lipsite de spor.

Câteva sfaturi pentru a optimiza procesul de creație:

- Etapa de explorare. Aceasta este prima etapă, care debutează odată cu apariția ideii. Ea reprezintă începutul căutărilor active. Pentru un rezultat mai productiv, este necesar a identifica noi surse de informare. Se va analiza ce s-a făcut în domeniul respectiv, chiar pot fi descoperite noi aspecte ale lucrurilor cunoscute. Pentru orice activitate deja întreprinsă se pot găsi noi căi de realizare, care să corespundă situației. Pentru un plus de originalitate, se vor examina cele mai mici detalii, deoarece ele pot oferi cele mai valoroase revelații.

- Etapa de incubare. Etapa a doua presupune luarea unei pauze pentru prelucrarea informației acumulate. Există o legitate psihologică, potrivit căreia problemele nerezolvate până la capăt se întipăresc în minte și soluția poate apărea mai târziu, parcă de la sine. De aceea informația acumulată va fi lăsată să se coacă (să se sedimenteze).

- Etapa de generare, meditare. Prima regulă la această etapă: se vor aduna cât mai multe variante de realizare a ideii. Se va imagina cum ar face-o alții. Se va ține cont de cazuri similare în care au fost implicați prieteni, cunoscuți, persoane cu renume și se va încerca adaptarea la condițiile concrete. Este bine să se utilizeze tehnici eficiente de generare a ideilor

- Etapa decizională. Înainte de luarea deciziei finale se vor identifica aspectele pozitive, se vor selecta cele mai reușite, mai adecvate, mai realizabile idei. Se vor stabili avantajele și dezavantajele în fiecare caz aparte și abia apoi se va lua decizia finală.

- Etapa de acțiune. Este cea mai responsabilă etapă, momentul când se văd rezultatele căutărilor de până acum. Implementarea ideii selectate se va face în conformitate cu decizia luată, în baza planului decizional, care va conține mijloace, termene și modalitățile de realizare a ideii. Se va pregăti o versiune simplificată a activităților și a rezultatului final. Se va lucra asupra realizării ideii.

Procesul de identificare a oportunităților și de generare a ideilor de afaceri optime este un pas foarte important pentru cei care vor să inițieze o afacere. Sunt recomandate următoarele metode de identificare a unei idei optime de afaceri:

- Creați-vă un fișier sau cumpărați-vă un carnet pentru notarea ideilor.

- Acumulați cât mai multe informații despre antreprenoriat, în special despre micul business.

- Evaluați și îmbunătățiți abilitățile creative.

- Aplicați tehnici de verificare în generarea ideilor noi și riscante.

- Luați în considerare aspectele personale și financiare, identificați sursele de finanțare.

Crearea și exploatarea unei baze de date presupun selectarea, clasificarea și depozitarea informației la tema dată pentru prelucrarea și implementarea ei ulterioară. Pentru aceasta este nevoie de o agendă specială, dar mai bine — de un fișier electronic. La început se vor acumula diverse idei de afaceri și descrierea lor, iar apoi — idei despre optimizarea și dezvoltarea businessului. Acest fișier se va completa. Deseori ideile interesante scapă, deoarece se înregistrează la întâmplare. Unele idei pot părea neinteresante, dar analiza lor poate releva necesitatea și importanța lor practică.

Unele oportunități pentru activități de subcontractare (outsourcing) pot fi identificate în discuțiile cu proprietarii sau managerii afacerilor. Pentru aceasta se vor analiza întreprinderile mari amplasate în localitate și în împrejurările ei. Se vor căuta posibilități de colaborare în vederea fabricării produselor sau prestării serviciilor pe care ar fi mai ieftin să le subcontracteze de la o companie mai mică decât să le producă singuri.

Deci, există multe surse de generare a ideilor de afaceri. Ele pot proveni din:

- afacerile deja existente;

- francize;

- inovații;

- patente;

- licențe;

- instituții de cercetare;

- contracte industriale și comerciale;

- expoziții industriale și comerciale;

- ziare și reviste ale expozițiilor;

- rețele de business și contacte;

- televiziune și radio;

Câteva sfaturi pentru generarea ideilor de afaceri și îmbunătățirea creativității:

- Mergeți de la general la particular, acceptând mai întâi ideea, principiul, iar apoi clarificând detaliile.

- Vizitați afacerile existente, discutați cu antreprenori de succes, în special despre începutul afacerii lor, adresați-le diverse întrebări, chiar dacă nu veți obține răspunsuri imediate.

- Citiți regulat presa de specialitate și navigați pe Internet.

- Căutați nișe de piață, nu vă limitați la o variantă, cercetați activ piața.

- Discutați cu persoanele cunoscute din domeniul de afaceri care vă interesează.

- Mergeți la târguri și expoziții pentru a observa cererea și oferta.

- Informați-vă despre domeniul dat: produse, inovații, tehnologii etc.

- Nu repetați afacerile existente fără o abordare proprie a domeniului.

- Lucrați creativ pentru a adapta ideile proprii la mediul obiectiv.

- Studiați punctele forte și slabe ale potențialilor concurenți.

- Căutați zone noncompetitive, comparați cele planificate cu condițiile reale.

- Urmăriți actele normative ce țin de antreprenoriat și mediul de afaceri, fiți la curent cu legile în vigoare și modificările ce se operează în acestea.

- Aplicați cunoștințele și experiența acumulată în afacerea planificată.

- Luați în considerare interesele și hobby-urile precedente.

Nicio sarcină nu e prea grea dacă o împarți în câteva sarcini mai mici!

Henry Ford: “Creativitatea este caracteristica cea mai potrivită pentru găsirea unei idei de afaceri proprii fără a repeta ceea ce există deja”. Cum decurge procesul de creativitate? Creierul omului are două emisfere care lucrează în moduri diferite și îndeplinesc funcții specifice. Partea stângă este responsabilă de rațional, logică, tinde a gândi verbal și analitic, operează în succesiune logică liniară. Partea dreaptă operează.

Omul utilizează ambele emisfere, dar în măsură diferită. Partea dreaptă controlează, în general, activitatea creativă și intuiția. Pentru aplicarea acestui mod de gândire trebuie motivată partea dreaptă. În acest scop poate fi folosit brainstormingul, care pune la lucru mai întâi partea dreaptă, iar apoi partea stângă a creierului. În tabelul de mai jos este redat în paralel modul de gândire pentru stimularea creativității și responsabilitatea ambelor emisfere ale creierului uman.

N2RkYWFh